Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde
  • Forside
  • Kurser
  • Undervisningsforløb
  • Udgivelser
  • Aktiviteter
  • Aktuelt om danskfaget
  • Om Greb om Dansk
  •   Min Facebookside  Min Facebookside
  •   Min Blog  Min Blog
Kontakt
Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

DANSKBROEN

DANSKBROEN er en række undervisningsforløb produceret af Lise Stadelund og Birgitte Therkildsen. Forløbene tager afsæt i forskellige aktuelle emner og udfordrer forskellige modaliteter.

Forløbene er tilrettelagt for de ældste elever i grundskolen, særligt 9. og 10. klasse. Alle forløb kan deles direkte med eleverne. Der er links til materialer integreret i forløbene.

Skriv gerne til os, hvis du har kommentarer eller ideer til forløbene: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen.

MARTIN OG MIKKEL - TO WEBDOKS

Undervisningsforløb med fokus på proces og undersøgelse


Job bag fængslets mure - eller lige sluppet ud - og hvad så?

I to webdoks følger vi hhv. Martin og Mikkel - og de udfordringer og refleksioner, de er midt i.

Undervisningsforløbet tager eleverne med i undersøgelse af indholdet, de personlige fortællinger og de journalistiske greb og dokumentariske vinkler webdoks benytter. 

Processen er tydeligt skitseret og øver eleverne i både at undersøge, dele, reflektere og præsentere.

Martin og Mikkel




LYRIK OM LIV OG LYS

Undervisningsforløb med spot på fire gode sangtekster fra Højskolesangbogen.

I forløbet undersøger eleverne sangteksternes baggrund, de fordyber sig i lyrikken og perspektiverer til både de øvrige tekster og lyrikkens væsen og muligheder.

Forløbet er rettet mod 9. og 10. klasse

Lyrik om liv og lys


KORTDOKS

At arbejde med nedslag i to korte dokumentarprogrammer

I arbejder sikkert allerede med forskellige dokumentarfilm. Enten som et genreforløb eller som enkelte dokumentarfilm inde i andre forløb.
Eleverne har måske allerede stiftet bekendtskab med dokumentargenrens forskellige grundformer eller typer.

I forløbet KORTDOKS kan du tage afsæt i det, I kender, eller du kan bruge det som en introduktion til arbejdet med dokumentarfilm eller -serier.

Forløbet om KORTDOKS er lige til at gå til, og det strækker sig over 4-6 lektioner.

KORTDOKS

Måske kender du udgivelsen "Sæt spor i tiende". Heri finder du også forløb om de fem dokumentartyper. Læs mere, og køb materialet her.

FØLG MIG

I hælene på influencerne

Undervisningsforløb til udskolingen. 

Sæt spot på klassesamtale, undersøgelse, analyse, diskussion, produktion og refleksion. Afsættet er dokumentarserien Følg mig og de Youtube-videoer, som eleverne selv er optaget af.

Forløbet varer ca. 8 lektioner, og I arbejder med både tekst- og billedmodaliteter.

Følg mig

God fornøjelse
Lise og Birgitte

NÆSTE SOMMER FINDES IKKE

Tale til ungdommen

Kort forløb med afsæt i den norske sundhedsminister Bent Høies tale til unge under Coronakrisen. Forløbet lægger op til, at eleverne selv skriver en tale og får inspiration til både indhold og virkemidler.

Se forløbet her:

Næste sommer findes ikke

SANGE - FÆLLES OG HVER FOR SIG

Undervisningsforløb til udskolingen med fokus på fælles sange og fællessang og den betydning, det har for os i særlige situationer.

Forløbet er inspireret af aktiviteter under corona-krisen, men det kan sagtens anvendes bredere.

Aktiviteterne er undersøgelse, samtale, refleksion, begrundelse og præsentation!

Det er oplagt til både fjernundervisning og undervisning, hvor elever og lærer er sammen i klasserummet.

God fornøjelse

Sange - fælles og hver for sig

TIL UNGDOMMEN

I forløbet "Til ungdommen" skal eleverne undersøge, fordybe sig i, reflektere over og diskutere fakta, sange, taler, fotos og reaktioner i forbindelse med massakren på Utøya 2011. Der trækkes tråde til elevernes eget liv og til situationer og oplevelser, hvor demokrati og sammenhold udfordres.

Forløbet er klar til undervisning i 9. og 10. klasse, og det består af en introdel til læreren og konkrete opgaver og aktiviteter til eleverne.

Forløbet er produceret af Lise Stadelund og Birgitte Therkildsen.

Se forløbet her

Kontakt

Greb om Dansk
v/Birgitte Therkildsen

Tranevej 14
8600 Silkeborg
grebomdansk@gmail.com
Tlf.: (+45) 21421922

Birgitte Therkildsen,Mundtlig prøve i dansk,Danskkonsulent,Prøver i dansk,Danskfaglige forløb,danskfaglige tilgange,skriftlig prøve,skriftlighed,dansk i udskolingen,genrearbejde

Aktuelt

FREMSTILLINGSFORMER PÅ FLOTTE PLAKATER
20. Mar 2023

Et værktøj til skriftlig fremstilling Flotte plakater med et overskueligt overblik over de forske [ ... ]

Læs mere ...
ANMELDELSE Spot på gennembrud
08. Dec 2022



Så fine ord i #Læsepædagogen

Læs mere ...
KORTE SKRIVEØVELSER
09. Aug 2021

Fremstillingsformer og skrivesituationer
Du kender sikkert allerede https://skriftligfremstilling. [ ... ]

Læs mere ...
Min Facebookside
Min Blog
Copyright © 2020 | Greb om Dansk
Alle rettigheder forbeholdes. Indhold må ikke kopieres uden tilladelse, men må citeres ved tydelig kildehenvisning. (Log ind)
  • Forside
  • Kurser
  • Undervisningsforløb
  • Udgivelser
  • Aktiviteter
  • Aktuelt om danskfaget
  • Om Greb om Dansk
Kontakt